خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





دانش در(علم) وصنعت رنگ ایران

    در(علم)وصنعت رنگ ایران "دانش"بسیارکم رنگ است

    ابتدایک توضیح بسیارضروری :
    دراوایل سال 1393 سایت بلاگفا –به گفته خود- به دلیل تغییراتی درسرور ازجمله انتقال آن، برای مدتی محدود ازدسترس خارج شد وپس ازکوتاه مدتی با برطرف شدن مشکل دوباره به کارپرارزش خودادامه داد .دراین جابجائی سرور یاهرمشکل دیگری که بود -به رغم تلاش فراوانی که مسئو لان محترم سایت انجام دادند- برخی ازپست های وبلاگ مربوط به ماههای فروردین تا مهرماه 93  دیگردروبلاگ  موجود نبودند . درهمان زمان وپس ازراه اندازی مجدد سایت بلاگفا ، اینجانب حمیدرقمی  مدیرونگارنده وبلاگ دریک پست آزمایشی  با شماره 301 خودرا متعهد به درج دوباره پست های حذف شده (ازموجودی خود) نمودم .اینک به آن وعده وفانموده وکلیه آن پست ها ی حذف شده را (9 عنوان )به تناوب (مجدداً) دروبلاگ قرارخواهم داد.

    **********************************

    در(علم)وصنعت رنگ ایران "دانش"بسیارکم رنگ است
    الف - کمی پیش درآمد
    چندین بار تصمیم به تشریح موضوع تیتر گرفتم ،ولی هربار با یک نگرش "آسایش طلبانه"به اطراف نگاه کرده وبا خودگفتم که "بابا توچه کاره ای ،چرا میخواهی بر تعداد دشمنانت بیافزائی ....اصلن برو یک گوشه بنشین ونون وماستت رابخور"
      ...ولی چه گنم که بخش "چالش طلب" مغز دوباره بربخش "مصلحت اندیش" چیره گردید و مانند یک وظیفه , یک حس و یک نهیب درونی به من میگفت که بحث , بحث آینده این مملکت درکل واختصاصاً این صنعت است که توهم بخش کوچکی ازآن هستی وحق نداری سکوت کنی ،البته عامل دیگری نیز دربه حرکت درآوردن قلم روی کاغذ نقش داشت وآن یک نوع "تقسیم کار" نانوشته (دراین صنعت)است که وظیفه هرکس را مشخص کرده است ،بین چهار گروه :
    1- کارافرینانی‌که حداقل سود بودنشان حتی اگر (فقط)همین فرصت های شغلی درحوضه تولید باشد که ایجادکرده اند ،بازهم درخوراحترام وستایشند ، اگرچه‌انگیره اصلی آنان کسب سود بوده باشد که با منطق اقتصاد هیچ ایرادی هم به آن  واردنیست.
    2- پول سازها وپول درآورنده های- دراکثرموارد- (همیشه) ناراضی وناخوشنود از "شرایط بد اقتصادی" وگله مندازدولت که چرا دیگر "دلار7تومانی" دراختیار این "تولیدکنندگان" قرارنمی دهد ،اشاره شود که برخی ازافراداین گروه به کارهای عام المنفعه و"غیر انتفاعی "دیگری نیزاشتغال دارند که یکی ازآنها  ،ایجاد سرپناه برای "محرومان" درکوچه پس کوچه های الهیه،فرمانیه  ومناطق مشابه می باشد!
    3- یکه‌تازان‌ومدال‌آوران‌عرصه"خوددانشمندپنداری"که‌به‌هیچ وجه به ذره ای کمتر از "نانوتکنولوژی وکاربرد موادنانوئی دررنگ" رضایت نمی دهند، شاید هم به عنوان "کلیدمیانبری" برای دسترسی سریع وآسان به مزایای دنیوی ستادفن آوری نانو !
    4- "عمله های(فکری)"نوع دوست وروشن فکران ناتوان در "بی خیال "شدن ازهرآنچه که دراطرافشان می گذرد که اکثراً هم"به کارگِل "وبعضاً به کوبیدن "آب درهاون" مشغولند .
    واما شما ،کسی که هم اکنون این سطوررا می خواند ،نیز مکن است  ابرو درهم کشیده و حتی عصبانی  هم بشوید،  شاید هم شانه بالا انداخته و مطلب را کم اهمیت ارزیابی کنید ویا  خوشنودشوید ازاینکه  بالاخره یک نفر حرف دل شما راهم زد . به باور نگارنده نه می شود واقعیات غیرقابل انکار را  انکار کرد ونه می توان ونباید با بی تفاوتی ازکنار آن گذشت ،بخصوص اگرفکرکنیم که "روشن فکریم " ،
     ...... "روشن فکری"و"آپ تودیت" بودن که فقط به نسکافه نوشیدن،دربحث های مرتبط با "مدرنیسم وپست مدرنیسم "شرکت کردن ، به رخ این وآن کشیدن "موبایل آندرویدی"یا "آیفون" ها ی مختلف ویا حتی اظهارنظر کردن درباره وقایع اخیراوکراین ونقش تاریخی"کریمه" درجنگ جهانی دوم ، نمی باشد ! "روشن فکر" تعهداتی هم (درقبال جامعه ) دارد !

    ب - وضعیت موجود
    روزی دریک سرمقاله درنشریه پوشش های سطحی به قلم آقای مهندس فضل الهی ،آمده بود :
    ........."درحالی که دوشرکت رنگسازی،جزو100برندبرترکشورانتخاب شده اند وقدمت تعدای ازتولیدکنندگان رنگ کشور،به نزدیک نیم قرن می رسدولی عملاًتوفیقی درصادرات محصولات وبه روز رسانی فناوری های تولیدی نداشته اند".
    ........"رشدصادرات‌رنگ وپوشش درکشور همسایه مان ترکیه ،طی سال های 1996تا2010 میلادی از15میلیون دلار به 600ملیون دلاررسیده است .این درحالی است که مصرف سرانه رنگ نیز دراین کشور 2برابر ایران می باشد........."
    نقل قول ها ازنشریه پوشش های سطحی،شماره 31،بهار89
    تأکید ازنگارنده وبلاگ می باشد.
    دانش عمیق - بخصوص ازنوع شیمیائی مرتبط- کالائی کمیاب درصنعت رنگ ایران
    ازموارکمیاب که بگذریم ،شاغلان بخش های فنی در کارخانجات رنگسازی ایران یاعمدتاً تکنیسین هائی هستند (معمولاً)بدون تحصیلات آکادمیک  ویا تکنیسین های با درجات تحصیلی "آکادمیک"، از لیسانس وفوق لیسانس گرفته تا دربرخی ازموارد حتی"دکتری" ! ولی دربسیاری ازمواردتقریباً دارای دانشی سطحی ،درغالب موارد "غیر شیمیائی" وروحیاتی تقریباً "ازدم کاربردی" !!

    چندنمونه :
    * آیا می توان  رزین سازنده ای را "متخصص ساخت رزین "دانست که درحال حاضر "آلکید" می سازد وقصددارد درآینده "ملامین وپلی استر"هم بسازدولی محتوای مقولاتی  چون "نرم کننده های اینترنال واکسترنال"برای‌او تاکنون "سوژه ای" برای تعمق نبوده و برای روی کاغذ کشیدن (شکل)ساختارهای ایزومرهای فتالیک اسید ، نیاز به "فکرکردن" دارد؟  
    * آیا می توان به فاغ التحصیلی که دررشته شیمی "کاربردی" تحصیلاتش را به پایان رسانده ودریک مصاحبه برای اشتغال ناتوان از "فقط نام بردن" از سه نوع پودر سفید ("معدنی ") نامحلول درآب است، عنوان "شیمیست" اهدا کرد ؟
    *آیا "رنگساز " تحصیل کرده ای که دریک کلاس آموزشی عمومی(حین کار) شرکت کرده ولی"حوصله اش سرمی رود "وقتی آموزش دهنده به روال همیشگی خود "ماجرا"را با تعریف "رنگ به عنوان پدیده"شروع  می کند؟ .....فردمورداشاره بیشتر دوست داردکه "به موارد کاربردی !" ......... مانند "میزان خشک کن ها وضدرویه دررنگ های هواخشک آلکیدی" پرداخته شود !!
    * آیا می توان به "رنگساز"ی که" بسیارهم باکلاس بوده ومسلط برچون وچراهای افزودنی ها " می باشد ،ولی هرآنچه که درباره "افزودنی های سیلیکونی " می داند ،(فقط) همین است که "کاربردآنها لِول کننده وضد خراش "است، عنوان یک "رنگساز علمی" داد؟
    * آیا مصاحبه شونده ای را(برای استخدام) که تحصیلات آکادمیک او دررشته پلی مر با گرایش رنگ است والبته واحد "رزین هم پاس کرده است" برای پاسخ به این سوال که" تفاوت (تعیین کننده) یک رزین پلی استر(اشباع)  با یک رزین آلکید کوتاه روغن چیست " به تِته پِته می افتد ،حق دارد که بگوید" تحصیلاتش رنگ" است ؟؟
    * به تحصیل کرده ای دررشته شیمی "کاربردی" ازدانشگاه آزاد .......که قادرنیست "به این سرعت" نام سه اسید غیرالی وسه باز غیرآلی را رابرزبان جاری کند،چه بایدگفت ؟....البته این فرد بسیارهم حاضرجواب است، چون معتقداست :"مگردررنگسازی با اسیدها وبازها کار می شود ؟؟؟ "
    *...وبسیارند "رنگساز های تحصیل کرده ای " که برایشان پیگمنت سفید (فقط) تیتان (منظورتیتان دی اکسید است)،پیگمنت آبی (فقط) "فتالوسیانین"،پیگمنت سبز (فقط) "فتالوسیانین سبز" ،پیگمنت زرد (هنوز!) (فقط "زرد کروم" است..... وبرای نام بردن از یک پیگمنت قرمز به واژه "پیگمنت آلی "اکتفا می کند !!
    *بسیار "شوخ طبع" خواهی بود ، اگر متوقع باشی که یک رنگساز ("علمی") وباسابقه به جز اصطلاح پرکاربرد
    ("Tinuvin")چیزی‌درخصوص ساختارها ومکانیزم های مواد"آنتی یووی"برایت برای تعریف کردن داشته باشد!
    *چقدرصبور وهمزمان پرانرژی باید باشی ،اگرقصد اثبات  به یک رنگساز "صنعتی کار"تحصیل کرده ای راداری که یک رنگ نوولاک اپوکسی (که به قول ایشان "همان اپوکسی فنولیک" است)با یک رنک (واقعی) ترکیبی یک جزئی اپوکسی فنولیک بسیار متفاوت است .
    * آیا یک فارغ التحصیل رشته پلی مر ورنگ که "واحد خوردگی را نیز پاس کرده است "نباید بداند که چرا زینک کرومات یک پیگمنت محافظ درمقابل خوردگی و سرب کرومات (فقط) یک پیگمنت رنگ دهنده (معمولی) است وعلت این تفاوت فاحش نیز در متفاوت بودن کاتیون این دونمک !! –یعنی سرب وروی- نمی باشد؟
    *وبالاخره اینکه آیا رنگهائی که با قدمت حداقل هشتادسال به عنوان "نسل جدید رنگ های ....." به دست مصرف کننده می رسد ،فقط به دلیل  نا آگاهی وکم دانشی عرضه کننده ،می باشد یا اینکه او می داند ولی "راستش" را نمی گوید ؟
    درهرصورت ، از این نمونه ها (که همه را یادداشت کرده ام) بسیارزیاددارم ،ولی فکر میکنم که تا همین جا کافی باشد وبیش از آن خسته کننده شود .
    ولی چرا اینگونه است وچه بایدکرد؟
     تجزیه و تحلیل اینکه دلایل این وضعیت  چیست وچه پارامترهائی  درآن  دخیل هستند ،فعلن موضوع بحث مانیست ، به دنبال "مقصریابی" هم نیستم .آنچه که به راهکار(های)خروج ازاین وضعیت اسف بار نیز مربوط می شود، خود بحث های طولانی،  تغییرات بنیادی درنگرش ها وتصمیم گیری های مرتبط با وضعیت آموزش های دانشگاهی و....را به عنوان پیش درآمددارد که نه ازوظایف نگارنده (وبلاگ)بوده ونه درحوصله این مقال میگنجد.
    شاید یک روزنه امیدی باشد :

    آقای دکتر فرجی دانا وزیر علوم  چند روز پیش در سخنانی گفتند  که "عصر تبدیل دانشجوی دکتری به استاد دانشگاه به پایان رسیده است " (1) ،
    .......وخداکند که اینگونه باشد چون یکی از عواملی که باعث به وجودآمدن وضع موجود می باشد ،همین است که  دانشجویانی که (هنوز)زیاد "دانش نجسته اند" فی الفور پس از اخذ مدرک  به "دانش آموزنده" تبدیل شده اند (ومی شوند)
    (1) سایت فرارو 27.12.92
    ج- درحاشیه  :
    صنعت واقتصاد(رنگ) آلمان  ،الگوئی قابل تأمل ؟
    ....." اقتصادآلمان ازجمله صنعت رنگ ،حیات خود را مدیون حرکت رو به جلوئی می داند که بدون وجود نوآوری محلی ازاعراب ندارد. یک مورد بی بروبرگرد روشن است وآن اینکه اقتصاد (آلمان)درمحدوده صنایع شیمیائی -وصنعت رنگ از آن جمله است- موقعیت ممتاز جهانی خودرا فقط درصورتی حفظ خواهدکرد که تولیدکنندگان شاخه های مرتبط ،بطورمستمر (permanent) محصولات جدید با ویژگی های برتر به بازارعرضه کنند وفقط یک
    "جریان" دائمی ازمحصولات مدرنِ بناشده بردانش عمیق قادرخواهد بود اقتصاد ملی (آلمان) را در جایگاه پیشرفته وبالای آن دررقابت جهانی حفظ کرده و سرپا نگهدارد.
    نوآوری درمغز انسان ها بوجودآمده وشکل می گیرد .......ولذا شرکت ها وصاحبان صنعت زمانی درمسیر صحیح گام برمیدارند که روی افراد خود سرمایه گذاری کنند ،افرادی که دارای خلاقیت هستند واین خلاقیت است که یقیناً سود شرکت ها را تضنین می کند. سرمایه گذاری روی افراد ومغز های آنها ،ایجادمحیط وشرایط لازم برای آموزش آنها ،وبه این ترتیب تبدیل افراد متخصص نسبی به متخصص های حرفه ای ، واین موردکه البته تکنیسین ها را نیز شامل می شود،عملی نمی شود جز با آموزش های حین کار.......
    اقتصادآلمان درحوزه های صنعتی درکل از یک سیستم دوگانه ( dual ) پیروی می کند که هرکدام به عنوان ستون های پیشرفت اقتصادی به حساب می آیند .یکی از این ستون ها ،دانش وکارآمدی نسبی حاصل از تحصیلات آکادمیک ودیگری وجود (وپرورش)"حرفه ای"های غیرآکادمیک درشرکت های محل کار می باشد . سازمان همکاری های اقتصادی ...( *OECD )  توان،قدرت ابتکار،خلاقیت ونوآوری درکشورهای صنعتی و"پست صنعتی" (postindustrielle ) را عمدتاً منوط به موقعیت و درصد وجود  فارغ التحصیلان (جوان) دانشگاهی دراقتصاد صنعتی می داند ،درصورتی که - با این نگرش- عملاً یک امر مهم وتأثیرگذار نادیده گرفته می شود وآن ،وجود،پرورش وبه روزرسانی تکنیسین های شاغل درکارخانه ها وکارگاه ها می باشد ،یعنی دقیقاً همان موردی که بسیاری از کشورهای صنعتی پیشرفته نسبت به وجود وتاحدودی تعیین کننده بودن آن درصنایع آلمان "حسادت" می ورزند. ............
    تولید وعرضه محصولات -دراین جا رنگ های مدرن،کاراوباصرفه اقتصادی ازسوی شرکت ها،عمدتاً حاصل وجودی افرادی کارا،متخصص ودارای تعهد "ماندگاری" درشرکت های مربوطه می باشد چرا که درصورت عدم وجود یک چنین وضعیتی ،شرکت یامجبور به استخدام نیروهای متخصص جدید و"گران قیمت "خواهد بود ،ویا اینکه می بایست درکل فکر" به روز شدن" -یعنی عامل ماندگری وبقاء - راازسربیرون کند .دراینجا ذکر یک نکته نیز حائزاهمیت است وآن اینکه"به روزکردن" افرادشاغل موجود دریک مجموعه صنعتی معمولاًً باصرفه تراز جذب نیروهای جدیدو"به روز" می باشد. )
    *OECD : Organisation for Economic Co-operation and Development  
    درآخر:
    درجائی راجع به "خلق وخوی ما ایرانی ها" خواندم :
    ....."می‌توانیم به طرز شگفت‌انگیزی غر بزنیم و انتقاد‌ کنیم، ولی هیچ تلاشی هم برای رفع مشکلات نکنیم. می‌نشینیم بیرون گود‌ و نفس‌کش می‌طلبیم ولی هنگام به مید‌ان رفتن، تب‌نوبه می‌گیریم و باید‌ به مرخصی استعلاجی برویم "
    اما :
     این نگارنده  هم"غر می زند" هم انتقاد می کند ومهمترازهمه ، تمام تلاشش را برای بهبود (نسبی) اوضاع بکار می بندد ومعتقداست که هرکس به سهم خود متعهد ومسئول است ،پس حداقل دراین یک مورد خودرا "ازآن ایرانیان" نمی داند !


    این مطلب تا کنون 7 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : کرده ,کننده ,صنعتی ,رنگساز ,اینکه ,دراین ,تحصیل کرده ,رنگساز علمی ,تحصیلات آکادمیک ,اپوی فنولیک ,سرمایه گذاری ,
    دانش در(علم) وصنعت رنگ ایران

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده